Povídání s Vítkem Včelákem

Zajímá vás, co by změnil Vítek, kdyby se stal ministrem školství?
Vít Včelák
ScioLektor

Ahoj Vítku, rádi bychom tě více představili našim studentům, máš čas na pár otázek?

Určitě mám, rád vám řeknu, vše co vás zajímá. 

Pověz nám na úvod, proč učíš zrovna matematiku, co nebo kdo tě k ní nasměroval?

Matematiku mám rád a taky věci s ní spojené. Na lidech je vidět, jestli učí svůj předmět proto, že musí, nebo proto, že je to baví. Pořád se mám co učit. Aktuálně si dělám ve volném čase vlastní učebnici matematiky a začal jsem dělat i vlastní sbírku matematických příkladů. Nejvíce k matematice mě nasměrovaly učitelky na základní škole. Ty mě v tom povzbuzovaly a také mě nechaly, abych jim pomáhal při hodinách vysvětlovat jednotlivcům látku. V tu dobu mě nadchlo pomáhání a doučování ostatních.

Prozradíš nám, na čem si ty osobně při své výuce zakládáš?

Zakládám si na srozumitelnosti. Myslím, že když člověk pochopí princip, jak matematika funguje, tak lépe pochopí celou látku a do budoucna, když se s ní znova setká, tak mu vše půjde lépe. Při výuce je důležité, aby se postupovalo tak, jak to vyhovuje studentům a využívalo se hodně příkladů.

Když jsi ještě chodil do školy, bylo něco, co ti na ní vadilo?

Nejvíce mi vadilo, že nás bylo hodně. Vždycky jsem byl v jedné z nejpočetnějších tříd. Při velkém počtu studentů se hůř komunikuje s učitelem. Čím víc dětí je ve třídě, tím to mají učitelé těžší a není moc času na individuální pomoc.

Bylo něco, co ti ve škole opravdu nešlo a co tě nebavilo?

Nejsem jazykový typ, takže co se týče jazyků, ty mi nejdou. Na základní škole jsem měl skoro každý rok jiného učitele na angličtinu (žádný tam dlouho nevydržel) a to mělo velký vliv na moji angličtinu. Aktuálně se ji snažím sám individuálně zlepšit.

Pojďme pryč od školy, jaký je tvůj největší koníček? 

Mým největším koníčkem je jednoznačně hudba. Už od školky jsem chtěl hrát na příčnou flétnu. Aktuálně hraji na dechový nástroj 13. rokem. Začal jsem na zobcové flétně a teď hraji na příčnou flétnu a cajon. K tomu se učím na altovou flétnu.

Co ty a sport?

Myslím, že jsem docela aktivní. Na základní škole jsem byl členem florbalového družstva, místo hromadné dopravy chodím pěšky, jezdím na kole, na kolečkových bruslích nebo si jdu zahrát fotbal s kamarády.

Kdybys byl ministrem školství, co bys rád změnil? 

Chtěl bych, aby se na školách neučilo tolik zbytečných věcí, ale šlo by se víc do věcí, které v životě budou děti skutečně potřebovat. K čemu nám je vědět, co se událo před 900 lety někde v Africe, když pomalu nevíme, co se událo za posledních 100 let u nás? Je pěkné dokázat pojmenovat stovku kamenů, ale k čemu by to měli umět všichni?