Doučování v češtině i polštině

"Pokud člověk ovládá jazyk, je jedno, ve kterém doučuje. Když připravuji polské žáky na přijímačky z matematiky v češtině, jedeme doučování dvojjazyčně." Malgorzata doučuje česky i polsky a skvěle to zvládá a jaká byla její cesta k doučování jako takovému?
Małgorzata Kujawa
ScioLektorka

Małgorzata je učitelkou na polské škole. Veškerou matematiku i fyziku tak zvládne studentům předat nejen v češtině, ale i v polštině. Když se rozhodovala pro své budoucí zaměření, zvažovala mezi divadelní kariérou a matematikou s fyzikou. Proč u ní vědy vyhrály je, myslím, patrné z následujících řádků. 

Doučuješ matematiku a fyziku. Jak jsi se k těmto předmětům dostala? 

Matematika mi vždycky šla, bavila mne. Nemusela jsem se ji nějak hodně věnovat a výsledky jsem měla výborné. Bavilo mne, že se nemusím něco učit zpaměti. Samozřejmě na gymnáziu už bylo třeba více procvičovat, ale stále mne to bavilo a fascinovalo. Na vysoké škole se vše doplnilo, dostalo zase jiný rozměr. Proto bych ráda ukazovala studentům, jak krásná může být matematika a fyzika. 

Myslíš, že když si student matematiku nebo fyziku oblíbí, že se mu pak budou snáze chápat? 

Ano, určitě. Když má člověk něco rád a vidí v tom smysl, tak má více chuti do objevování nových věcí, které mohou být zpočátku hůře pochopitelné. 

Učíš v češtině i v polštině, zajímalo by mne, jestli máš pocit, že jeden nebo druhý jazyk je pro tyto vědy příjemnější? Že se ti v něm třeba lépe vysvětluje? 

Pokud člověk ovládá jazyk, je jedno, ve kterém vyučuje. Já dokážu myslet v češtině i v polštině, takže vysvětlování mi přijde na stejné úrovni. Někdy samozřejmě si člověk nemůže rychle vzpomenout nějaký překlad. Třeba, když připravuji polské žáky na přijímačky z matematiky v češtině, jedeme doučování dvojjazyčně. Stejně i na polském gymnáziu. Vyučovací jazyk je sice polský, ale studenti pak pokračují na vysoké školy v České republice, takže jedeme fyziku, hlavně názvosloví i v češtině. Nebo další příklad: učebnice matematiky máme v češtině, ale jazyk vyučovací je v polštině. Vypadá to složitě, ale pro nás to je normální. Ovládáme prostě dva jazyky. 

Učíš raději matematiku nebo fyziku? 

Raději učím matematiku. Oba předměty jsou logické, je možno mnoho z nich pochopit na příkladech ze života. Jsou to předměty, které nás obklopují každý den, ať už jedeme autem, koukáme z okna na duhu nebo si chceme koupit ve slevě nový mobilní telefon. 

To je skvělé. To třeba mně ve škole u obou těchto předmětů chybělo, to propojení s mým každodenním životem. Je třeba i to důvod proč učíš? 

Určitě. Chtěla bych, aby moji studenti pochopili, že matematika není o tom, jestli někdy v životě použijete vzorec. Chtěla bych, aby fyzika se promítla do životů a vysvětlila tolik krásných jevů kolem nás. Oba předměty nás učí myslet! Nejenom opakovat naučené vztahy. 

Co je pro tebe při výuce nejdůležitější? 

Vzájemná komunikace. Ta je velmi důležitá. Pokud funguje komunikace, můžeme společně hledat řešení, můžeme společně diskutovat, můžeme klást otázky. 

A co bys ráda, aby si studenti z tvých hodin odnesli? 

Dobrou atmosféru, přátelství, důvěru, srozumitelnost a otevřenost :). Také by se mi líbilo, kdyby se mi podařilo zapálit v nich malý plamínek zvědavosti s ohledem na matematiku nebo fyziku. Mým učitelům se to podařilo i proto jsem šla nejspíš studovat tyto obory. Moc jim za to děkuji a ráda bych to předala dál. 

A podělíš se s námi o své koníčky? Co děláš ráda ve volném čase? 

Nejvíce volného času trávím se svou rodinou. Dále mne baví divadlo, aktivně i pasivně. Nejednou jsem si zahrála na režiséra a nacvičila vánoční divadlo s dětmi a to jak v češtině tak v polštině. Tohle mne opravdu velmi baví. Není divu, že jsem přemýšlela o kariéře divadelní, ale pak vyhrála matematika a fyzika. Dalším mým koníčkem jsou knihy - thillery a krimi. Ráda si zahraju na klavír, ať už lidové písně nebo nějakou klasiku. 

To je spousta aktivit. Ráda se lektorů ptám na volný čas. Je to velmi inspirativní vidět, kolik zájmů všichni stíháte. A moje další tradiční otázka je: Co by sis přála, kdyby to mohlo být úplně cokoli? 

V dnešní době bych si přála, aby všichni byli zdraví a aby byl světový mír. Z hlediska vzdělání, je mým přáním, aby každý mohl se věnovat tomu, co ho baví. 

A úplně na závěr, je něco co bys ráda vzkázala svým potenciálním studentům? 

„Kořeny vzdělání jsou hořké, ale ovoce je sladké.“ řekl Aristoteles. 

Moc děkuju za milý rozhovor a přeju ti, ať se ti daří a ať máš spoustu studentů, kteří budou z tvých hodin odcházet nadšení a s chutí poznávat.