Rozhovor s Petrou Bednářovou

Dnes jsme si povídali s Petrou. Prozradila nám mimo jiné i to, co by zavedla, kdyby se stala ministryní školství.
Petra Bednářová
Sciolektorka

Ahoj Petro, rádi bychom tě představili našim žákům a studentům. Máš čas na krátký rozhovor?

Určitě ano!

Tak nám pověz, proč učíš zrovna matematiku? Co tě k ní v průběhu života nasměrovalo?

Částečně jsem lásku k číslům podědila po svém tatínkovi, který celý život bez jakéhokoliv vzdělání v tomto oboru pracoval ve financích. Dalším důvodem, proč mě matematika fascinuje, je její dlouholetá platnost bez dynamického vývoje. A proč učení? Protože ráda pomáhám lidem kolem sebe, čímž přispívám k jejich rozvoji. A to mě skutečně naplňuje.

Proč si myslíš, že je dobré umět matematiku?

Na první pohled to může vypadat, že matematika je pouze teoretická disciplína, která v reálném životě k ničemu není. To ale určitě není pravda. Nebýt matematiky nižší úrovně, tak si nespočítáte, zda vám v obchodě / restauraci / u kadeřníka správně spočítali útratu nebo zda jste dostali výplatu od svého zaměstnavatele ve správné výši. A pokud se budeme bavit o matematice obtížnější, tak je to nástroj, bez kterého by nemohla fungovat spousta dalších disciplín – např. fyzika, chemie, biologie, informatika.

Nastíníš nám, na čem si při své výuce zakládáš?

Mým hlavním cílem je, aby žáci na mé hodiny chodili rádi a aby si z výuky odnášeli nové poznatky. Proto se snažím navodit přátelskou atmosféru a hlavně vztah, ve kterém si žáci uvědomují, že já je nezkouším, ale jsem od toho, abych je skutečně něco naučila. Žádný dotaz není hloupý!!!

Když jsi musela chodit do školy, co ti na ní nejvíc vadilo?

Nejvíc mi vadilo, že někteří učitelé známkovali podle svých sympatií, nikoliv našich znalostí. Také mě štvalo, že jejich odborné znalosti nejsou dostatečné pro předmět, který vyučují. A protože jsem introvert, tak mi bylo nepříjemné ptát se během hodin před dalšími cca 30 spolužáky.

Je něco, co ti ve škole vyloženě nešlo?

Ve škole mi nešly, a proto mě také nebavily, předměty, ve kterých velkou část znalostí bylo nutné se učit nazpaměť – například dějepis, zeměpis, literatura.

Děláš nebo umíš dobře nějakou věc, kterou ti ostatní závidí?

Psaní všemi deseti. Rychlost kolem 400 úhozů za minutu při zaznamenávání dlouhých textů. Naprosto úžasná dovednost při zapisování poznámek z přednášek během studia na vysoké škole.

Pověz nám něco o svých koníčcích. Co ráda děláš?

Mým největším koníčkem je hraní tenisu, přestože mi vůbec nejde :). Nikdy mě ho nikdo neučil, takže když si jdu zahrát na kurty, tak má tamní personál tendence mě to učit.

Prozradíš nám na sebe, co tě spolehlivě naštve?

Nejvíc mě naštve, když mi někdo lže. Já osobně jsem možná až moc upřímná, na což mě už i několik mých zaměstnavatelů upozornilo.

A na závěr nám pověz, co bys změnila, pokud by ses stala ministryní školství?

Zrušila bych povinnost mít vystudovanou pedagogickou vysokou školu pro možnost učit ve školách. Nahradila bych to doloženou praxí (ta by mohla být ze vzdělávací agentury jako je Scio nebo z kurzů pořádaných firmami pro své zaměstnance) a následným složením certifikované zkoušky z daného předmětu. Myslím si, že v současné době hodně dobrých učitelů odradí 5letá délka studia, při které si toho prakticky moc nevyzkouší.