Co nám na sebe prozradil Milan Jelen?

Čtěte dál a dozvíte se, jaké je Milanovo životní motto. A nejen to, ale i mnoho dalšího a jeho koníčcích a zálibách!
Milan Jelen
ScioLektor

Ahoj Milane, jak se ti daří? Máš pár minut na krátký rozhovor?

Ale jo, mám se fajn. Povídejte, co vás zajímá!

Pověz nám něco o tom, proč učíš matematiku a co tě k ní nasměrovalo?

Matematika mě vždy bavila. Řešit úlohu je vlastně taková detektivka. Správně pochopit zadání je jako vyhodnotit stopy. A potom je třeba odhalit jejich vzájemné vazby.

Proč myslíš, že je dobré matiku ovládat?

Matematiku najdete všude. V lékařství, bankovnictví, ve sportu, v módě, gastronomii, zábavě (herní průmysl) i takzvaně „dělnických“ profesích.

Prozradíš nám, na čem si při své výuce zakládáš?

Snažím se být názorný, ukázat, že se dá úloha řešit třeba i více způsoby. A chci si být jistý, že žáci/studenti látku opravdu pochopili. Nejšťastnější jsem, když to studentovi tzv. „docvakne“ a vidí řešení.

Přemýšlel jsi někdy o tom, zda ses naučil něco, co ti přišlo zdánlivě zbytečné, ale po čase jsi takovou znalost či dovednost ocenil?

Jistě. Ze začátku mě nebavilo učit se jazyky, ale později mi daly větší svobodu při cestování, možnost navázat nová přátelství. A každý nový poznatek dá člověku možnost dívat se na svět z jiného úhlu a objevit nové souvislosti.

Dokážeš popsat něco, co ti v učení nejvíce pomáhalo, zvlášť pokud ses měl učit něco, co ti nešlo?

Důležitá je motivace. Každý musí vědět, proč dělá to, co dělá. Pomáhá samozřejmě zeptat se někoho zkušenějšího, podívat se na to z jiné strany. Promluvit si obtížné látce s někým dalším.

Když jsi musel chodit do školy, vadilo ti na ní něco?

Vadilo mi to, že musím. Rád dělám to, co chci a kdy to chci. Možnost organizovat si práci podle sebe je pro mne velmi důležitá.

Bylo něco, co ti ve škole opravdu nešlo a co tě nebavilo?

Kreslení. Nebavilo mě to, protože mi to nešlo.

Děláš nebo umíš dobře nějakou věc, kterou ti ostatní závidí?

Nevím o ničem, co by mi ostatní záviděli. Když něco dělám, snažím se to udělat tak, abych byl sám na sebe pyšný, jak se mi to povedlo.

Zajímají nás tvé koníčky. CO rád děláš a co je tvým největší koníčkem?

Nemám největší koníček. Rád čtu (to souvisí s novými poznatky), hraji šachy, plavu, cestuji, zajímá mne historie a poznávání světa. Nenásilnou formou s rodiči jsme si četli, poznávali historii naší země. A velkým potěšením jsou pro mne vnoučata, pozorovat je, jak se učí, a být jim nápomocen při poznávání světa, to je největší radost a zábava.

Měls jako dítě nějaké zvíře a chováš dnes nějakého domácího mazlíčka? 

Ne, žádného domácího miláčka jsem nikdy neměl.

Kdybys teď mohl vyrazit za kulturou, které 3 věci bys chtěl vidět jako první?

Těším se na divadlo, rád bych viděl Kotka v Činoherním klubu. Jako ironie působí, že i když neumím malovat, rád chodím na výstavy a moc mě mrzí, že nestihnu výstavu Sluneční králové o starověkém Egyptě.

Kterou knížku jsi v poslední době četl?

Rád si knihou listuji v knihkupectví a když mne zaujme, tak si ji koupím. Jinak dám samozřejmě na doporučení známých a taky recenze v tisku. Četl jsme Usírova tajemství, teď mám rozečtou detektivku Švábi.

Jaká jsou tvá 3 nejoblíbenější jídla a které z nich umíš uvařit?

Mám rád všechny ryby nebo svíčkovou. Ale uvařit neumím žádné.

Prozraď dětem, co tě spolehlivě rozesměje?

Dobrý vtip. Někdy vnuci, jak neobvykle spojí některé věci.

A co tě naopak spolehlivě naštve?

Když ze mne někdo dělá hlupáka.

Máš nějaké životní motto či oblíbený citát?

Existuje tisíc způsobů, jak zabít čas, ale žádný, jak ho vzkřísit. (A. Einstein).

Blížíme se ke konci, tak nám řekni něco o svém nejlepším učiteli v životě.

Byl velmi náročný, ale nelitoval času, aby nám látku vysvětlil a my ji pochopili. Bavil se s námi i o jiných věcech než jeho předmět. Naučil mě tvrdě pracovat, že vše je třeba si odpracovat.

A poslední otázka, co bys změnil, kdyby ses stal ministrem školství?

Nevidím do celé problematiky školství, ale spíš jako občan, než učitel bych udělal nějakou kategorizaci škol. Jsou určité minimální poznatky, které by měli ovládat všichni. Pak existují střední školy, které jsou jistým způsobem specifické (umělecké, jazykové, sportovní apod.). Tam je jistě třeba osvojit si jiné znalosti a dovednosti než na klasickém gymnáziu. Tady by se některé předměty (typu fyziky, matematiky) vůbec nevyučovaly. Proto by i jejich absolvování mělo být ukončeno specifickou zkouškou (nazývanou třeba absolventská závěrečná zkouška) na rozdíl od maturity na gymnáziu, kde by byla matematika povinnou součástí maturity.

Tak ti moc děkujeme za zajímavé odpovědi.

Taky děkuju.