Jak se hravě „prokousat“ učením? Zkuste metodu bite-sized learning

Michaela Šímová / Perpetuum.cz od Scio.cz
Základním pravidlem tzv. bite-sized learningu je zaměření se na jeden učební cíl a nalezení řešení jednoho klíčového problému. Někteří autoři připodobňují tuto metodu k vyhledávání na Googlu, kdy žák vyžaduje konkrétní řešení just in time. Není tedy nutné členit výuku na úvod a další jednotlivé sekce, důležité je být přímý bez dalších příkras a zabředávání do zbytečných detailů. Cílem je dostat ke studentovi co nejdříve pomyslné „how to“, tedy jak na to.
Na míru našemu mozku
Průzkumy dlouhodobě naznačují, že schopnost koncentrace pozornosti žáků klesá. Lynne Millward ve své knize Understanding Occupational & Organizational Psychology uvádí, že informace zpracováváme smysluplně tehdy, pokud jsou nám dávkovány v blocích. A to je další argument pro učení se formou krátkých a konkrétně zaměřených aktivit, které se zdají být šité na míru našim mozkům.
K dosažení učebního cíle je možné využít různých typů médií, nejen těch digitálních. Čtení novinového článku může být považováno za krátkou vzdělávací aktivitu, stejně tak jako minutové video, pokud má za cíl dosažení potřebné znalosti nebo dovednosti. Pravdou ovšem je, že doba digitálních médií s sebou přináší e-learningové aktivity, které jsou pro dnešní studenty jaksi nejpřirozenější. Několikaminutové učební bloky, které je možné konzumovat kdykoliv a kdekoliv, dělají z učení všudypřítomnou a flexibilní aktivitu a navíc přinášejí okamžitý pocit uspokojení z odvedené práce. Nikoliv jako v případě dlouhodobých vzdělávacích programů, kde je cíl na míle daleko.
Jsou lepší jablka s hruškami nebo borůvky s asteroidy?
Existuje několik zásad, na které je třeba při bite-sized výuce pamatovat:
· Obraz má hodnotu tisíce slov a jako nejpraktičtější se ukazuje být video, které dokáže názorně demonstrovat téměř cokoliv. Využívejte tedy při výuce krátká a názorná videa!
· Zapojujte své publikum do výuky hned od začátku. Ani krátký učební modul není zárukou pozornosti, pokud bude obsah nudný a nevýrazný.
· Nechte studenty strávit informace, které jste jim předali. Jednotlivé učební bloky by neměly přesáhnout 5 minut.
· Využívejte moderní technologie a usnadněte tak svým žákům přístup k učebním materiálům.
A taky vytvořte harmonický obsah. Co to znamená? Pojďme se podívat na tyto dva seznamy:
1. Jablka, broskve, banány, hrušky, švestky…
2. Borůvky, auta, Steve Jobs, asteroidy…
Který seznam si zapamatujete? Rozhodně seznam ovoce. Je to proto, že je snadné si zapamatovat podobné a relevantní informace seskupené dohromady. Proto je pro tuto učební metodu zásadní definovat si výsledek, kterého chceme dosáhnout a určit úkoly, které se k tomuto cíli vztahují. Lektor musí identifikovat obsah relevantní pro učební cíl a uspořádat jej do vzdělávacích nuggetů. Samozřejmě je důležité stále kontrolovat znalosti žáků, například prostřednictvím kvízů. Protože kdo je nemiluje?
Cílem není pouze zapojit studenty do těchto mikro vzdělávacích aktivit, ale také jim pomoci látku v hlavě udržet. Vytvářejte své lekce tak, aby byly strukturované do mikro bloků a byly zacílené na výsledek. Chcete svým studentům předat znalost bitvy na Bílé hoře? Udělejte to v mikro krocích a dosáhnete makro výsledků.
Zdroj: Cambridge.org – Little and often – bite-sized learning; Shiftlearning.com – 8 Commandments of Bite-Sized Learning
Zdroj fotografie: Unsplash