Efektivní vzdělávání – tipy a triky

Blended learning: každý sám a vlastním tempem

Pokud vstoupíte do třídy v Eastern Senior High School v americkém Washingtonu, nejspíš spatříte neočekávanou scénu. Studenti totiž nesedí klasicky ve školních lavicích a neposlouchají frontální výuku svého učitele, nýbrž se individuálně věnují své práci – na notebooku si pravděpodobně procházejí jednu z audio lekcí, kterou pro ně jejich učitel připravil. Každý sám a každý ve svém vlastním tempu.
Redakce SCIO

Blended learning (jinak také b-learning) je označení pro kombinaci prezenční výuky s e-learningem. Tento způsob vyučování je často využíván například v distančním studiu. Pro zavedení takového typu výuky se lektor nemůže rozhodnout ze dne na den, jelikož je nutné dopředu rozmyslet celý koncept vyučování a připravit potřebné materiály (například video lekce). Výuka však očividně přináší nepřehlédnutelná pozitiva. Studenti se nemusí bát, že by kvůli několika zameškaným hodinám nebyli schopní pochopit navazující učivo. Video obsah jim také umožňuje si lekci v případě potřeby pozastavit nebo přehrát vícekrát za sebou. Pokud část lekce již znají, mohou některý obsah naopak přeskočit.

V případě „běžné“ školní výuky se pak radikálně mění role učitele, který již není přenašečem informací, nýbrž jen moderátorem učebního procesu a pomocníkem v případě nesnází. „Instrukce studentům předávám prostřednictvím videa, což mi umožňuje s nimi pracovat v malých skupinkách a přímo odpovídat na jejich otázky,“ popisuje koncept vyučování Kate Gaskill, učitelka dějepisu. Líbí se jí také, že díky e-learningu a kontrolním úlohám na papíře má přesnou představu o tom, v jaké fázi lekce se její žáci nacházejí. Výuka se neodehrává jen prostřednictvím videí, některé úlohy studenti vypracovávají ve dvojicích, spolupracovat a pomáhat si mohou například při řešení matematických úloh na tabuli.

Krok za krokem, každý jiným tempem si studenti procházejí učivo, které by za normální situace bylo předáváno frontálně. Zkušenost z Eastern Senior High School ukazuje, že tzv. „blended learning“, jak se tato výuka nazývá, může být vhodným řešením buď v situaci, kdy se v jedné třídě vyskytují žáci s výrazně odlišným tempem učení, nebo pokud se chtějí vzdělávat nezávisle na čase a místu. Podle tamějších učitelů ze zmíněné školy také se zavedením tohoto způsobu výuky významně kleslo množství stresu, které studenti zažívali.

(Perpetuum.cz od Scio / převzato z: edutopia.org)

Zdroj fotografie: Unsplash